Çanakkale’nin Evlatları Atasının İzinde – Selanik | 15-16-17 Eylül

Merhaba, Yunanistan Turu bir diğer adıyla Çanakkale’nin Evlatları Atasının İzinde turun amacı Mustafa Kemal Atatürk’ün Birinci Dünya Savaş’ında Çanakkale Cephesinde göstermiş olduğu mücadele, ruh ve azminden esinlenerek gelecek nesillere örnek olmayı, “Yurtta Sulh Cihanda Sulh” söylemini benimseyen gençler olarak 21 Eylül Dünya Barış Günü kapsamında Barışın Kenti Çanakkale’den Selanik’e pedallamak.

5 Günlük pedallama, toplamda 9 günlük turu gün gün ele alacağız;
9-10 Eylül 215 KM’lik Çanakkale-Dedeağaç(Alexandroupolis),
11 Eylül 91 KM’lik Dedeağaç-Fanari,
12-13 Eylül 84 KM’lik Fanari-Kavala,
14 Eylül 85 KM’lik Kavala-Asprovalta,
15-16-17 Eylül 80 KM’lik Asprovalta-Selanik Atatürk’ün Evi

Turumuzun son günü, hedeflediğimiz nokta Selanik’te bulunan Atatürk’ün doğup büyüdüğü o pembe güzel ev. Heyecanımız yüksek gece kayalıkların arasında yıldızları izleyerek uyuduk, sabah kalktığımızda gün ışığı biraz rahatsız etse de güneşin doğumunu büyük bir keyif ile izledik.

Miss gibi çorbamızı içip, eşyalarımızı toplayıp, çöplerimizi de attıktan sonra yola koyulduk. Asprovalta çıkışında bir kafe’ye denk geldik, içerisinde börek tarzı ürünler satılıyordu, bir de ayran vardı hazır çorba sonrası yol için harika bir başlangıç oldu.

Yemyeşil orman yollarından Selanik’e doğru ilerleyişimize devam ettik.

Selanik’e 30 KM kala bir frappe içmek adına yol kenarındaki bir kafe’de dinlenirken ÇABİP Instagram hesabından canlı yayın açtık.

555 KM’lik yolun büyük bir kısmı bitmiş artık sona doğru yaklaşıyorduk Selanik’e varmanın mutluluğuyla bu fotoğrafı çektirdik.

Ve sonunda Türkiye Cumhuriyeti Kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün doğup büyüdüğü pembe eve gelmiştik. Kapıdaki güvenlik görevlisine bisikletle Çanakkale’den geldik üstünde eşyalarımız var bahçeye koyma şansımız var mı diye sorduğumuzda başta sıcak bakmasa da sonra koyabilirsiniz demişti.

İçeriye girdiğimizde formalarımızı ve bisikletlerimizi gören bir hanımefendi yaklaşmıştı yanımıza gençler nereden geliyorsunuz diye sorduğunda Çanakkale dediğimizde gözleri dolarak konuştu ve fotoğrafınızı çekmek istiyorum demişti üstteki fotoğrafta onun çektiği fotoğraf.

Mustafa Kemal Atatürk1881 yılında Selânik’te Kocakasım Mahallesi, Islâhhâne Caddesi’ndeki üç katlı pembe evde doğdu.

Babası Ali Rıza Efendi, annesi Zübeyde Hanım‘dır. Baba tarafından dedesi Hafız Ahmet Efendi, 14-15. yüzyıllarda Konya ve Aydın’dan Makedonya’ya yerleştirilmiş Kocacık Yörüklerindendir. Annesi Zübeyde Hanım ise Selânik yakınlarındaki Langaza kasabasına yerleşmiş eski bir Türk ailesinin kızıdır. Ali Rıza Efendi, 1871 yılında Zübeyde Hanım’la evlendi. Atatürk’ün beş kardeşinden dördü küçük yaşlarda öldü, sadece Makbule (Atadan) Hanım 1956 yılına değin yaşadı.

Pembe boyalı evin hikayesi

• Zübeyde Hanım ve Ali Rıza Efendi, 1878 yılında evlendikten sonra bu eve taşındı.
  • Mustafa Kemal, 1881’de evin ikinci katındaki ocaklı odada dünyaya geldi.
  • 1899 yılında İstanbul’daki Harp Okulu’na başladıktan sonra tatillerde Selanik’e gelen Atatürk, annesi ve kardeşiyle burada kaldı.
  • İkinci Meşrutiyetin ilanından önce (1907) bir süre siyasi toplantılarını bu evde yaptı.
  • Yunanistan, 1917’de Selanik’te Türklerden kalan bütün mülklere el koydu.
  • Atatürk’ün doğduğu ev 1930’da satıldı.
  • Cumhuriyet’in onuncu yıldönümü 29 Ekim 1933’te Selanik Belediyesi, Atatürk’ün doğduğu evin kapısındaki plakaya şu şekilde yazdı: “Türk milletinin büyük müceddidi ve Balkan ittihadının müzahiri GAZİ MUSTAFA KEMAL burada dünyaya gelmiştir. İş bu levha Türkiye Cumhuriyetinin onuncu yıldönümü münasebetiyle konulmuştur.”
  • Selanik Belediyesi 1936’da evi satın alarak bir yıl sonra Atatürk’e hediye etti. Evin anahtarları da Selanik Konsolosluğu’na teslim edildi.
  • Atatürk Evi 10 Kasım 1953’te törenle ziyarete açıldı.

Atatürk Evi’nde neler sergileniyor?

• Son olarak restorasyon çalışmaları tamamlanan Atatürk Evi, 16 Ağustos 2013’te tekrar ziyarete açıldı. Müzeye gelenleri bahçedeki asırlık nar ağacı karşılıyor.

• Üç kattan oluşan binanın zemin katında ‘Atatürk ve Çocuk Odası’ yer alıyor. Birinci kattaki ‘Selanik Odası’, ‘Manastır Odası’; ikinci kattaki ‘İstanbul Odası’ ve ‘Ankara Odası’nda Atatürk’ün hayatından kesitleri anlatan bilgi panoları bulunuyor.

• ‘Ankara Odası’nda Cumhurbaşkanı Atatürk’ün silikondan bir heykeli yer alıyor.

• Müzede sergilenen eserler arasında Atatürk’e ait frak yelek, ayakkabı, şapka, kravat, ağızlık, tabaka, kibritlik, baston, kaşkol ve yemek takımı bulunuyor.

• Ayrıca altından yapılmış orijinali Ankara Cumhuriyet Müzesi’nde sergilenen Cumhurbaşkanlığı mührünün replikası da müzede.

• Müzede, Atatürk’ün Selanik Askeri Rüştiyesi 4. sınıf notları, Manastır Askeri İdadisi 2. ve 3. sınıf notları ve Kara Harp Okulu 3. sınıf notlarının transkripsiyonunu içeren belgelerin kopyaları sergileniyor.

• Ayrıca Atatürk’ün Kara Harp Okulu künye kaydı ve 1921’de kız kardeşi Makbule’ye gönderdiği, üzerinde kendi el yazısı bulunan Çankaya Köşkü’nde çekilmiş fotoğraf da var.

• Selanik Odası’nda sedir üzerinde oturan ve elinde tespih tutan Zübeyde Hanım heykeli ile giriş katında mutfakta masada oturan Atatürk’ün çocukluk dönemini yansıtan silikon heykel bulunuyor.

Atatürk Girişte bulunan ziyaretçi defteri

Selanik’te Kaldığımız Hostel

17 Eylül 2017 Pazar sabahı hostelden ayrılarak Yunanista’nın harika Frappesinden son bir kez daha içerek otobüsümüzün kalkacağı otogara yol aldık. Yolda bisikletçilerle karşılaşarak selamlaştık.

Emre ve Burak Metro ile gidecekti ben ise Kamil Koç firmasından almıştım biletimi fazla bisiklet olacağından problem çıkartmasınlar diye ancak bir an benim bineceğim otobüsün beklediğimiz otogara gelmeyeceğini düşünerek tekrar tekrar kontrol ettim haritada bir an orası olmadığını anladığımda kısa bir süre vardı bisikletimi parçalamamıştım zaten hızlıca otogardan Burak ve Emre’nin yanından ayrıldım. Sağa, sola bir oraya bir buraya gittim sonra sorarak yeri buldum sonra da otobüs şoförü ben almam dedi istersem seni burada bırakabilirim diye tehdit etti sonra huyuna gidince aldı bisikleti. 🙂

Otobüse bindikten sonra harika bir rahatlama ve başarma duygusuyla yola koyulduk. Emre ve Burak ile Keşan Otogarda tekrardan bir araya gelerek Çanakkale’ye gidecek otobüse hep birlikte bindik. Aynı Kamil Koç farklı şoför dolu olan otobüse ve bagaja rağmen uğraşarak 3 bisikleti de aldı ve yoluna devam etti.

Eceabat – Çanakkale Feribotu Yorgun Savaşçılar 🙂

betmatik ligobet nisanbet betebet hiltonbet milosbet